Blogg for estetiske fag

Denne bloggen viser til noe av det arbeidet som gjøres i tilknyttning til Nettverk for estetiske fag.

Bloggen tar opp refleksjoner rundt arbeidet med Kunnskapsløftet. Det er Nettverk for estetiske fag som drifter bloggen.

Arbeidet i nettverket er rettet mot implementering av læreplaner og kompetanseutviklingsstrategier som en del av Kunnskapsløftet.

Hensikten med nettverket er å skape et møtested for universiteter og høgskoler, og bidra til kompetanseutvikling og informasjonsspredning innenfor et fag/område og på tvers fag/områder.

Nettverket består av representanter fra de fleste universitetene og høgskolene i Norge, og representerer fagmiljø innen drama, dans, musikk, doudji, musikk, kunst og håndverk/ formgivingsfag.

4 kommentarer »

  1. Jeg tar kontakt ang et spennende UiO forskningsprosjekt som skal gjennomføres i 2007 og som har kunst og digital teknologi i fokus. Jeg vil gjerne komme i kontakt med en Kunst og kulturhistorie lærer på en videregåendeskole i Olso området som ville kanskje være interessert i å delta. Her kommer litt informasjon om hva det ville innebære.

    Prosjektet heter ‘Gidder’ og skal utvikle og undersøke vg-elevenes kunstforståelse og tolkningsprosesser ved bruk av wiki og mobilteknologi. Prosjektet skal være koblet til den nye læreplanen, og faglig innhold skal utvikles sammen med deltagende læreren. Astrup Fearnley er samarbeidspartner.

    Rent praktisk for læreren og elever ville prosjektet innebære noe lignende (dette kan vi drøfte sammen!):

    Vår 2007
    Februar: presentasjons- og koordineringsmøte (2 timer)
    Mai: koordineringsmøte (2 timer)
    Juni: preliminary design workshop med læreren og 3-6 elever (1/2 dag – enten på
    skolen eller her på Blindern)

    Høst 2007: Uker 40-44 (planlegges ift høstferie)
    Arbeid med oppgaven på skolen i vanlige klassetimene (må ha tilgang til Internett)
    Museumsbesøk på Astrup Fearnley følgende uke
    Arbeid med oppgaven tilbake på skolen i vanlige klassetimene (må ha tilgang til
    Internett)

    I tillegg er det viktig å nevne at jeg og en kollega skal gjøre opptak (video og audio) under hele prosessen – men opptak brukes bare for forskningsformål og i samsvær med gjeldende relgler for slikt. Elevene skal også få bruke nye mobiltelefoner som de må bli kjent med i denne perioden.

    Ta kontakt med palmyre@intermedia.uio.no dersom du vil finne ut mer om deltagelsen i prosjektet! På forhånd takk!

  2. Den norske skolen er i krise. PISA-undersøkelsen sier at 1/5 av alle elever som går ut av vår 10-årige skolesystem kan ikke lese og skrive tilfredsstillende. Men er det mengden fag eller innholdet i fagene som er problemet? Blir ikke å tilby flere timer norsk og matematikk til noen som strever med faget som å gi mer grøt til en som ikke liker grøt?

    En helt alminnelig elev i den norske skolen vil i løpet av sine 10 år i skolen få opplæring i norsk i 1.631 klokketimer. Dette tilsvarer 217 vanlige arbeidsdager, eller 43 1/2 arbeidsuker. Å påstå at dette er for lite for å lære noe så grunnleggende som å lese og skrive gir en helt ny mening til begrepet inneffektivitet. Men hva om vi nå tar inn over oss hva nyere forskning sier oss om læringsutbytte, om motivasjon og om hva som beviselig hjelper oss til å bygge en ny og bedre skole med motiverte og kreative elever?

    I 2004 gjennomførte UNESCO, med professor Anne Bamford som leder, en stor internasjonal undersøkelse på hvilke effekter kunst- og kulturundervisning har på hele grunnopplæringen, på lokalsamfunnet og på elevenes sosiale og personlige utvikling. Det denne undersøkelsen ettertrykkelig slår fast er at god undervisning i kunst og kultur har store positive effekter hos barn og unge i skolen, og i dagens skole er det heldigvis mange lærere med solid kunstfaglig kompetanse. Disse bidrar til økt selvtillit, mindre fravær, og mye bedre lese- og skriveferdigheter blant barn og unge gjennom sin undervisning i musikk og andre estetiske fag.

    Dessverre har bare rundt halvparten av de som underviser i estetiske fag i ungdomskolen kompetanse i de fagene de underviser. Dette er meget beklagelig, spesielt når UNESCO-undersøkelsen nå slår fast at dårlig undervisning i kulturfag har en direkte negativ effekt på barns kreativitet og selvtillit. Ikke bare er det sløsing med tid og penger å sette ufaglærte lærere til å undervise i kulturfag, det er også ødeleggende for barna. Barn og unge som får en negativ opplevelse med kulturundervisningen får ødelagt sin kreativitet og selvtillit, og trivselen på skolen blir mindre.

    På ungdomskolen skal det nå settes et minstekrav til kompetanse for å få lov til å undervise i norsk, matematikk og språk. Et ypperlig grep som helt klart vil øke kvaliteten i undervisningen. Men med bakgrunn i det som kulturlivet alltid har visst, og som denne rapporten nå så ettertrykkelig bekrefter, må konklusjonen bli at de samme kravene til kompetanse må gjøres gjeldende for alle fag i ungdomsskolen, og selvfølgelig også da for de estetiske fagene.

    I dagens allmennlærerutdanning er ingen estetiske fag obligatoriske. Dette er høyst beklagelig, for å si det mildt. For at skolen skal være i stand til å fylle sin rolle som formidler av kulturarv, allmenndannelse, verdier og kunnskap kan vi ikke utdanne lærere uten grunnleggende ferdigheter og kunnskaper innenfor estetikk, kunst og kultur. Det må derfor skapes et mye større rom for estetikk i allmennlærerutdanningen. Undervisning i estetiske fag må styrkes, men det må også fokuseres mye sterkere på hvordan estetiske undervisningsmetoder styrker opplæringen i alle fag i grunnopplæringen.

    Vi har nå en genuin mulighet til å sette et tydelig estetisk varemerke på den norske skolen. Et estetisk varemerke som beviselig vil gjøre all undervisning mye bedre, både for elevene, for skolen som læringsarena og for lokalsamfunnet. Gjennom undervisning i og undervisning gjennom estetiske fag vil vi kunne utdanne unge mennesker med nyskapende tanker, kreative hjerner og med en økt entusiasme for læring og for livet.

    Og om vi likevel ikke greier dette kulturelle kunnskapsløftet, kan vi alltids trøste oss med Bruce Springsteens ord om læringsutbytte: ”We learned more from a three minute record, than we ever learned in school”.

  3. Michaela said

    I couldn’t refrain from commenting. Exceptionally well written!

  4. v ibet888 said

    This site was… how do you say it? Relevant!! Finally
    I’ve found something that helped me. Kudos!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: