Et kulturelt kunnskapsløft vil gi bedre skole

Den 10. januar stod det en artikkel om at kultur gir en bedre skole på nettstedet Frifagbevegelse. Her skriver Hans Ole Rian, nestleder i Musikernes fellesorganisasjon om problematikken rundt hva som det fokuseres på i den norske skolen og i skoledebatten som raser i media for tiden. Han stiller følgende spørsmål…

» En femdel av alle elever som går ut av vår 10-årige skolesystem kan ikke lese og skrive tilfredsstillende. Men er det mengden fag eller innholdet i fagene som er problemet?»

«Blir ikke det å tilby flere timer norsk og matematikk til noen som strever med faget som å gi mer grøt til en som ikke liker grøt?»

Videre viser han til den store Uneco- undersøkelsen av Ann Bamford og litt av det store gapet innen prioritering innen den norske skolen. Hvor det er manglende kompetanse innen estetiske fag i grunnskolen og ikke krav til kompetanse innen estetiske fag i lærerutdanningen.

Selv om situasjonen innen skolen er trist i setter Rian om mulighetene for fremtiden. Et kulturellt Kunnskapsløft kaller han det.

«Vi har nå en genuin mulighet til å sette et tydelig estetisk varemerke på den norske skolen. Et estetisk varemerke som beviselig vil gjøre all undervisning mye bedre, både for elevene, for skolen som læringsarena og for lokalsamfunnet. Gjennom undervisning i og undervisning gjennom estetiske fag vil vi kunne utdanne unge mennesker med nyskapende tanker, kreative hjerner og med en økt entusiasme for læring og for livet.»

For å se mer av Rians artikkel se her

HiO Avd Est, Liv K Dahlin

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: