Den 10. januar stod det en artikkel om at kultur gir en bedre skole på nettstedet Frifagbevegelse. Her skriver Hans Ole Rian, nestleder i Musikernes fellesorganisasjon om problematikken rundt hva som det fokuseres på i den norske skolen og i skoledebatten som raser i media for tiden. Han stiller følgende spørsmål…
» En femdel av alle elever som går ut av vår 10-årige skolesystem kan ikke lese og skrive tilfredsstillende. Men er det mengden fag eller innholdet i fagene som er problemet?»
«Blir ikke det å tilby flere timer norsk og matematikk til noen som strever med faget som å gi mer grøt til en som ikke liker grøt?»
Videre viser han til den store Uneco- undersøkelsen av Ann Bamford og litt av det store gapet innen prioritering innen den norske skolen. Hvor det er manglende kompetanse innen estetiske fag i grunnskolen og ikke krav til kompetanse innen estetiske fag i lærerutdanningen.
Selv om situasjonen innen skolen er trist i setter Rian om mulighetene for fremtiden. Et kulturellt Kunnskapsløft kaller han det.
«Vi har nå en genuin mulighet til å sette et tydelig estetisk varemerke på den norske skolen. Et estetisk varemerke som beviselig vil gjøre all undervisning mye bedre, både for elevene, for skolen som læringsarena og for lokalsamfunnet. Gjennom undervisning i og undervisning gjennom estetiske fag vil vi kunne utdanne unge mennesker med nyskapende tanker, kreative hjerner og med en økt entusiasme for læring og for livet.»
For å se mer av Rians artikkel se her
HiO Avd Est, Liv K Dahlin
Legg igjen en kommentar