Den ideologiske delen av PISA-debatten, er ferdig

Presentasjon av tidligere PISA-undersøkelser  (2001 og 2004) vakte forferdelse og debatt om selve prøvenes form; det måtte være noe feil med de. Men denne gangen er disse argum,entene roet kraftig ned. «Vi har altså, ganske brått, fått noe som nærmer seg på et skolepolitisk konsensus» skriver Kjetil Wiedswang i Dagens Næringsliv. Han peker for eksempel på:

– Det er enighet om at kunnskapsnivået i naturfag, matte og norsk er bekymringsverdig lavt.

– Det er enighet om at den norske enhetsskolen har mislyktes, ironisk nok mer enn i andre og mindre sosialdemokratiske land, i å utjevne sosiale forskjeller.

– Det er enighet om at problemet naturlig nok, forsåvidt ligger i klasserommet .

– Det er enighet om at problemene langt på vei skyldes spill av tid.

– Det er en ny åpenhet for å diskutere om grep som å avvikle den tradisjonelle skoleklassestrukturen har virket etter hensikten.

Les Kjetil Wiedswang’s innlegg her!

Helle Karine Stølevik, Høgskolen i Oslo, avdeling for estetiske fag

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: