Formidling av billedkunst i media

Billedkunstner Terje Risberg etterlyser i en kronikk i Aftenposten 15/4, formidling av billedkunstens innhold i mediene, framfor fokus på kunstnernes privatliv. I forhold til andre kunstarter som film, teater og musikk er seriøse anmeldelser av samtidskunst sjeldne i mediene. Dette mener han kan skyldes at journalister er redd for at publikum ikke ønsker å bli informert om billedkunstens innhold, og at de derfor velger å fokusere på det overfladiske som kunstnerens drikkevaner og livsførsel.

Det mangler gode formidlere av samtidskunst, som med pedagogisk evne og engasjement kan føre publikum inn i dette komplekse landskapet, skriver han. Videre mener han at billedkunsten har en annen posisjon enn andre kunstarter. Museer, gallerier og kunstforeninger drives i stor grad på frivillig basis, og har en stor mangel på kapital til å profesjonalisere formidlingen av kunst. Dermed forbigår mediene muligheten til å gå i dybden omkring det visuelle språket og skaperprosessen, mener Risberg.

Les mer her

 

Lagt inn av HiO/avd.est Liv KD og Line PK

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: