Den kulturelle skolesekken i barnehage og videregående skole

I det Den kulturelle skolesekken (DKS) etter hvert skal utvides til barnehage og videregående skole vil det også være behov for økt kompetanse hos barnehageansatte på kunst- og kultur feltet. I utredningen om utvidelse av DKS til barnehage og videregående skole gjort av ABM-utvikling understrekes det at barnehage og skole skal inkluderes i arbeidet med å utvikle samarbeidsstrukturer på alle nivå. Kompetanseheving i forkant av utvidelsen vil derfor være aktuelt. Ulike prosjekter er allerede i gang for å prøve ut hvordan samarbeid mellom barnehage og formidlere kan utvikles. Pilotprosjekter i videregående skole er også på trappene.

 

I følge Rammeplanen skal barn i barnehage få mulighet til å oppleve kunst og kultur og uttrykke seg estetisk. Barnehagen er en viktig kulturformidler og barnet sees som medskaper av egen kultur. Estetiske fag er godt forankret i barnehagen og en kulturell ryggsekk for barnehagen vil derfor kunne integreres i stor grad. I videregående skole er det større utfordringer når det gjelder tid og integrering, de kan allikevel ha glede av et profesjonelt kunst- og kulturtilbud innenfor skolens rammer.

 Link til utredning gjort av ABM-utvikling

v/ HiO AVd Est, Line Prøis Kristiansen og LivKD

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: